5 شاخص برای اندازه‎گیری موفقیت کمپین‎های اینفلوئنسر مارکتینگ

۵ شاخص برای اندازه‎گیری موفقیت کمپین‎های اینفلوئنسر مارکتینگ

اگر تاکنون از نفوذ اینفلوئنسرها در بخشی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده نکردید، قطعا از یک روش موثر برای گسترش نام تجاری خود بی‎خبر هستید. اینفلوئنسر مارکتینگ به افزایش اعتبار اجتماعی و آگاهی از برندتان از طریق ارتباط با ستارگان دنیای مجازی کمک می‎کند و در واقع آن‎ها پیام‎های تبلیغاتی شما را حمل می‎کنند. ۵ شاخص برای اندازه‎گیری موفقیت کمپین‎های اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد که بهتر است از آن‎ها آگاه شوید.

اینفلوئنسر مارکتینگ را از طریق کنترل کانال‏های رسانه‎ای می‎توان مدیریت کرد. در واقع مانند کنترل کلامی که از دهان خارج می‎شود. براساس تحقیقاتی که McKinsey انجام داده است، اینفلوئنسر مارکتینگ روی ۲۰ تا ۵۰ درصد از تصمیمات خرید مشتریان تاثیر می‎گذارد. وقتی پیامی از افراد معتبر منتشر می‎شود، تاثیر و قدرت بیشتری در ذهن مخاطبان می‌گذارد.

در واقع طبق گفته ای‌مارکتر، ۸۱ درصد بازاریابنی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرده‎اند، استفاده از این روش را موثر دانستند. به طور معمول، در کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسرها پیام‌های تبلیغاتی درباره موضوع خاص را به صورت ۳ پست منتشر می‎کنند. هر کدام از پیام‎های منتشر شده از طرف اینفلوئنسرها تاثیر چهار برابری روی تصمیمات مشتریان نسبت به پیام‎های منتشر شده از افراد معمولی دارد.

پس از شناسایی اینفلوئنسرهای مناسب که با اهداف شما سازگاری دارند، نوع محتوایی که می‎خواهید آن‎ها منتشر کنند را مشخص کرده و اهداف خود را تعیین کنید. برای اندازه‎گیری نتایج باید پارامترهایی را مشخص کنید، مثل بالا رفتن میزان فروش، افزایش تماس، افزایش بازدید وب‎سایت و غیره.

حالا این مهم است، که چگونه این اندازه‎گیری را انجام دهید؟ چرا اندازه‎گیری مهم است؟ از چه ابزارهایی برای این کار استفاده کنید؟ اکنون به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

با استفاده از معیارهای ترافیک ورودی، برند، میزان علاقه‏مندی و تعامل می‎توان ROI محتوا و میزان تاثیر اینفلوئنسرها را تعیین کرد.

۱- ترافیک ورودی

گوگل آنالیتیکس Google Analytics، ترافیک ورودی به وب‎سایت یا اپلیکیشن شما را به خوبی تحلیل کرده و به شما نشان می‎دهد. میزان ترافیک ورودی براساس سه راه زیر در نظر گرفته می‎شود:

دایرکت: کسانی که از طریق تایپ URL در مرورگر از وب سایت شما بازدید کرده‎اند.

جست‎وجو: کسانی که از طریق موتورهای جست‎وجو به وب‎سایت شما رسیده‎اند.

بازدیدکنندگان ارجاع داده شده: کسانی که از طریق یک مرجع مانند لینک، معرفی در یک سایت و … به سمت وب‎سایت شما هدایت شده‏اند.

گوگل آنالیتیکس داده‎های باور نکردنی از ورودی‌های مخاطبان به وب سایت یا اپلیکیشن، در اختیار شما می‎گذارد که در بهبود و یا گسترش برند و کسب و کارتان از تحلیل این آمارها می‎توانید استفاده کنید.

ارزیابی هر کدام از راه‎های بالا، به نوع به خود در روش‎هایی که مورد استفاده قرار می‎گیرند مهم هستند. در کمپین‏های اینفلوئنسر مارکتینگ ارزیابی راه سوم بسیار مهم است. با ارزیابی میزان مراجعه کننده به وب‌سایت یا اپلیکیشن شما از طریق لینک یا کدی که اینفلوئنسرها در پست‎های خود استفاده می‎کنند، از میزان موفقیت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ آگاه خواهید شد.

کاربرد عملی: گزارشی سفارشی از کمپین اینفلوئنسر خود برای مقایسه با دیگر محتواهایی که برای تبلیغات خود تولید کرده‎اید، تهیه کنید. همچنین بخش‏هایی از وب‎سایت یا اپلیکیشن خود که جزء اهداف شما هستند را در نظر بگیرد. میزان ترافیک ورودی به این بخش‌ها از طریق لینک‎های ارجاعی که اینفلوئنسرها از آن‎ها استفاده کرده‌اند را اندازه‌گیری کنید. با تحلیل این آمار به میزان موفقیت خود در کمیپین اینفلوئنسر دست پیدا خواهید کرد. علاوه بر این، با این آمار از مشکلات احتمالی بخش‌های مورد نظر آگاه می‌شوید و با این آگاهی در بهبود و رفع آن مشکل‌ها تلاش خواهید کرد.

اکثر برندها، میزان بازدیدکنندگان وب‌سایت‎ها را به عنوان شاخص کلیدی برای موفقیت کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در نظر می‎گیرند.


برای طراحی یک اینفلوئنسر مارکتینگ موفق بهتر است، نکاتی برای انتخاب یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ ایده‎آل را بدانید


۲- معیارهای آگاهی از برند

معیارهای آگاهی برند از لحاظ فروش کم اهمیت هستند. اما شناسایی خوبی را از طریق آنچه که اینفلوئنسرها درباره شما می‌گویند و با مخاطبان خود گفت‏وگو می‌کنند، دارند. دو شاخص کلیدی (KPI) مربوط به آگاهی از برند وجود دارد: احساسات و فرکانس.

احساسات همان مکالمات مثبت و منفی درباره برندتان است و تعداد دفعاتی که یک فرد در معرض نام تجاری شما در یک بازه زمانی مشخص قرار می‎گیرد را فرکانس می‎گویند.

کاربد عملی:

از ابزارهایی برای ردیابی و ارزیابی معیارهای مربوط به نام تجاری می‎توانید استفاده کنید. مانند:

قدرت: شما باید از میزان نفوذ و قدرتان در میان رسانه‎های اجتماعی آگاه شوید. برای این کار احتمال‌هایی را که ممکن است با وجود آن‌ها، از برند شما در رسانه‎‌های اجتماعی صحبت شود، بررسی کنید.

احساسات: برای آگاهی نسبت به احساسات مخاطبان خود، باید مکالمات آن‌ها را رصد و بررسی کنید. با این کار به میزان علاقه‎مندی مخاطبان‎تان نسبت به برندتان آگاه می‎شوید.

شور و هیجان: با استفاده از این ابزار، شما میزان تکرار و اشتراک‌گذاری محتوای خود در رسانه‌های اجتماعی را باید اندازه‏گیری کنید.

رسیدن: برای حصول نتیجه شما باید محدوده نفوذ خود را تعیین کرده و سپس میزان نفوذتان را اندازه‌گیری کنید.

۳- علاقهمندی

با بررسی لایک‎ها، کامنت‎ها و اشتراک‎گذاری می‎توانید از میزان علاقه‎مندی مخاطبان آگاه شوید. این موضوع برای اینفلوئنسرها بسیار مهم است زیرا آن‌ها توانایی پخش و فعال کردن یک شبکه وسیع از مکالمات اجتماعی را دارند. با اندازه‌گیری میزان علاقه‌مندی کاربران، از نحوه ارتباط کاربران با محتوای تاثیر گذار، آگاه خواهید شد. این را باید در نظر داشته باشید که این نوع فعالیت ممکن است به طور مستقیم فروش را تحت‌تاثیر قرار ندهد اما شما را از میزان آگاهی مخاطبان نسبت به برندتان مطلع خواهد کرد.

کاربرد عملی: میزان مشارکت در هر پست، تعداد فالوئرها و یا آنفالوئرها و … در کمپین اینفلوئنسر را با محتواهای دیگر مقایسه کنید. با این مقایسه از میزان موفقیت کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ در آگاهی از برندتان با خبر می‌شوید.

دو روش برای محاسبه میزان تعامل وجود دارد:

5 شاخص برای اندازه‎گیری موفقیت کمپین‎های اینفلوئنسر مارکتینگ

۴- لینک‌های قابل پیگیری

از لینک‌های کوتاه شده در کمپین‎های اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. لینک‌های کوتاه شده ارزش بیشتری از urlهای تایپ شده و طولانی دارد. یکی از قابلیت‎های لینک‎های کوتاه شده، قابل پیگیری بودن آن‌ها است. همچنین این لینک‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا در گزارش کمپین‌های خود، نتایج را گروه‌بندی کنید.

 کاربرد عملی: در کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ از لینک‌های کوتاه استفاده کنید. در بخشی از محتوای اینفلوئنسری خود از یک URL سفارشی و کوتاه شده استفاده کنید. میزان ترافیک ورودی از این لینک را با لینک‌های دیگر مقایسه کنید تا از موفقیت کمپین خود آگاه شوید.

۵- تبدیل یا تغییر اهداف

شما می‎توانید با گوگل آنالیتیکس و پیگیری آن‌ها توسط محرک‌ها، اهداف خود مانند فعالیت در یک کمپین خاص، صفحه فرود یا یک صفحه وب و غیره را به صورت متمرکز تبدیل و یا تغییر دهید. با استفاده از ابزارهای مختلف، به اطلاعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل اهداف‌تان دسترسی دارید.

کاربرد عملی: برای ساخت اهداف، ابتدا به آمارهایی برای تحلیل کارایی و روند کسب و کار و برندتان احتیاج دارید. این آمارها را می‌توانید از ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس داشته باشید. با بررسی و تحلیل آمارهای دریافتی، هدف‌هایی را برای توسعه، بهبود و یا رفع مشکل احتمالی ایجاد می‎کنید. این هدف‎ها را براساس میزان اهمیت، اولویت‌بندی کنید. با داشتن این آمارها قادر به شناسایی نوع هدف، توضیحات و جزئیات اجرایی آن هستید. با مشخص شدن اهداف، قبل از شروع یک کمپین، می‎توانید اهداف و عوامل آن‎ها را بررسی و برنامه‎ریزی کنید. این برنامه‌ریزی به شما کمک می‎کند تا اهداف خود را به آسانی اجرا کرده و به موفقیت برسید.

اینفلوئنسر مارکتینگ توانایی بالا و فوق‌العاده‌ای برای جذب مخاطبان دارد. اما باید در نظر داشته باشید که هر کمپین اینفلوئنسری را مانند دیگر کمپین‌های بازاریابی، اندازه‎گیری کنید. معیارهای که درباره آن‎ها توضیح دادیم به شما اجازه می‎دهد تا از قدرت کمپین اینفلوئنسری خود آگاه شوید. همچنین شما را در طراحی استراتژی‌های کمپین‎ها برای آینده کمک می‎کند.

پلتفرم‎هایی برای ارتباط بین اینفلوئنسرها و برندها وجود دارند. چنکا بزرگ‎ترین و معتبرترین پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران است که پل ارتباطی‏ موثر و با اعتماد را بین برندها و اینفلوئنسرها ایجاد کرده و شما می‌توانید از طریق چنکا کمپین‌های تبلیغاتی خود را با اینفلوئنسرهای مناسب در اینستاگرام اجرا کنید و میزان سودآوری خود را افزایش دهید. تبلیغات اینستاگرام یکی از روش‌های موثر دیجیتال مارکتینگ دارند. در ادامه شش نکته برای اجرای یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ را بخوانید.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *