میکرواینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها مؤثرتر هستند یا سلبریتی‌ها؟

اگر کسب و کار خود را راه انداخته‌اید، احتمالاً به اولین چیزی که فکر می‌کنید، شناساندن آن به تعداد هرچه بیشتری از افراد است. برای کسب و کارهای جدید این کار به سادگی آب خوردن است؛ معمولاً کسب و کارها برای ساختن اعتبار برند خود بر روی اینستاگرام حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. اینستاگرام تقریباً همه‌ی آن چیزی را که برای تبلیغاتتان نیاز دارید، برای شما فراهم کرده است؛ کافیست فقط چند پست تبلیغاتی برای کسب و کارتان تهیه کرده و به صفحه‌های پرطرفدار اینستاگرام بدهید تا برایتان منتشر کنند. بعضی از کسب و کارها در این مرحله دقیق نمی‌دانند که باید تبلیغاتشان را به چه صفحه‌هایی بسپارند؛ میکرو اینفلوئنسرها یا سلبریتی‌ها؟ بسیاری از کسب و کارها بدلیل انتخاب اشتباه از بین این دو مورد، هزینه‌ی خود را هدر می‌دهند و در ازای آن نتیجه‌ی قابل توجهی هم دریافت نمی‌کنند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت و با تفاوت‌های تبلیغات از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ با تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

به چه کسانی میکرو اینفلوئنسر و به چه کسانی سلبریتی گفته می‌شود؟

میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که در یک زمینه‌ی به خصوص شناخته شده‌اند؛ برای مثال یک میکرو اینفلوئنسر ممکن است در زمینه‌ی پوشاک از شهرت بالایی برخوردار باشد و یا میکرو اینفلوئنسر دیگر ممکن است بدلیل فعالیت در زمینه‌ی آشپزی و معرفی رستوران‌ها شهرت زیادی کسب کرده باشد؛ اما سلبریتی به افرادی گفته می‌شود که به طور عمومی برای همه‌ی جامعه شناخته شده‌اند. برای مثال شخصیت‌های تلویزیونی، ورزشکاران، هنرمندان و همه‌ی کسان دیگری که به خاطر زیاد دیده شدن نزد عموم جامعه معروف شده باشند، سلبریتی محسوب می‌شوند. بنابراین میکرو اینفلوئنسرها ممکن است افرادی باشند که حتی چهره‌شان برای عموم جامعه ناشناخته مانده باشد، اما در یک حوزه‌ی به خصوص مشهور هستند. این در حالیست که سلبریتی‌ها را همه‌ی افراد جامعه می‌شناسند.

 

چه کسانی میکرو اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها را دنبال می‌کنند؟

بدلیل اینکه سلبریتی‌ها برای همه شناخته شده هستند، طیف دنبال‌کنندگان آن‌ها همه‌ی اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. افراد مختلف جامعه تمایل دارند از زندگی شخصی افرادی که در قاب تلویزیون بصورت رسمی ظاهر می‌شوند، بیشتر بدانند و با زوایای مختلف زندگی آن‌ها آشنا شوند. این در حالیست که دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که تمایل دارند

در یک زمینه‌ی خاص بیشتر بدانند و یا از جزئیات اتفاقاتی که در یک حوزه‌ی خاص رخ می‌دهد، اطلاعات بیشتری کسب کنند. بنابراین دنبال‌کنندگان سلبریتی‌ها در حالت کلی هدف خاصی از دنبال کردن اشخاص مورد علاقه‌ی ‌خود ندارند، اما دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها جامعه‌ای هدفمند را در یک موضوع معین تشکیل می‌دهند.

 

دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها بیشتر وفا دارند یا دنبال‌کنندگان سلبریتی‌ها؟

‌بعضی از صاحبان کسب و کارها تصور می‌کنند که تعداد بالای دنبال‌کننده مهم‌ترین عامل در تبلیغات است و به همین دلیل در انتخاب بین سلبریتی‌ها و میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ اشتباه می‌کنند. باید دانست میکرو اینفلوئنسرها نفوذگرانی با ارزش محسوب می‌شوند که دغدغه‌ی یک موضوع خاص را دارند. همین دغدغه باعث می‌شود که فعالیت‌هایشان از روی علاقه باشد و معمولاً کارهایی که از روی علاقه انجام می‌شوند، از کیفیت بالاتری نسبت به سایر کارها برخوردارند. همین علاقه‌مندی و دغدغه باعث می‌شود که برای تک‌تک مخاطبان خود ارزش قائل شوند، نظرات آن‌ها را بخوانند و به سؤال‌هایشان پاسخ دهند. این روابط اجتماعی به تدریج باعث شکل‌گیری نوعی وفاداری در بین دنبال‌کنندگان میکرو اینفلوئنسرها می‌شود، زیرا آن‌ها احساس ارزشمندی کرده، حضورشان در یک صفحه‌ی اینستاگرامی را مفید دانسته و تأثیر مطالب آن را در زندگی خود احساس می‌کنند. این در حالیست که سلبریتی‌ها بدلیل تعداد بالای دنبال‌کننده‌ای که دارند، فرصت رسیدگی به صفحه‌ی خود را ندارند. سلبریتی‌ها ممکن است صد‌ها هزار نفر دنبال‌کننده داشته باشند و در زیر مطالبشان بیش از هزار نظر ثبت شود. این دسته از افراد بدلیل مشغله‌ی زیادی که در زندگی روزمره دارند، اگر بخواهند هم فرصت رسیدگی به نظرات پست‌ها و پاسخ‌دهی به آن‌ها را ندارند. حتی بسیاری از سلبریتی‌ها اداره‌ی صفحه اینستاگرامی خود را بدست دیگران می‌سپارند  و خودشان هر چند وقت یکبار به صفحه‌شان سر می‌زنند و نسبت به روند کلی صفحه‌ی اطلاعاتی را جویا می‌شوند؛ به همین خاطر احساسات مخاطبان آن‌ها معمولاً بدون پاسخ می‌ماند و میزان وفاداری آن‌ها نسبت به پیروان میکرو اینفلوئنسرها کمتر است.

میکرو اینفلوئنسرها قدرت اعتمادسازی بیشتری دارند یا سلبریتی‌ها؟

سلبریتی‌ها بدلیل شهرت زیادی که دارند، از سوی بسیاری از کسب و کارها برای امر تبلیغات انتخاب می‌شوند. اکثر افراد می‌دانند که سلبریتی‌ها هزینه‌های بالایی را برای تبلیغات می‌گیرند و اگر از محصولی یا برندی تعریف می‌کنند، به خاطر پولی است که بابت آن دریافت کرده‌اند! به همین خاطر بیشتر افراد نسبت به تبلیغاتی که توسط سلبریتی‌ها انجام می‌شود بی‌اعتنا هستند. بعضی از افراد هم هستند که به خاطر تبلیغ یک محصول توسط یک شخص سلبریتی، آن را تهیه کرده‌اند اما بعداً متوجه شده‌اند که آن محصول برخلاف تبلیغات انجام شده، کیفیت مناسبی نداشته است. برخلاف سلبریتی‌ها، میکرو اینفلوئنسرها در هر زمینه‌ای تبلیغات قبول نمی‌کنند و تنها درباره‌ی موضوعاتی فعالیت تبلیغاتی دارند که در حیطه‌ی تخصصی آن‌ها باشد. علاوه بر تخصصی بودن، اهمیتی که میکرو اینفلوئنسرها برای کیفیت مطالب و اعتبار صفحه‌ی خود قائل هستند، سبب می‌شود تا از پذیرش تبلیغات مربوط به محصولات بی‌کیفیت خودداری کنند. نفوذگران میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ به خوبی می‌دانند آن چیزی که دنبال‌کنندگان آن‌ها را در صفحه‌ نگاه داشته، کیفیت مطالب آن‌هاست و اگر به این موضوع توجه نکنند، مخاطبان خود را از دست می‌دهند. مسئله نگاه داشتن دنبال‌کنندگان برای سلبریتی‌ها چندان معنایی ندارد و می‌توان گفت که آن‌ها در این مورد دغدغه‌ای ندارند؛ زیرا تعداد مخاطبانشان به قدری زیاد است که نگران از دست دادن بخشی از آن‌ها نیستند. همچنین میکرو اینفلوئنسرها معمولاً از طریق فعالیت‌های خود بخشی از درآمدهای زندگی خود را تأمین می‌کنند و هرگونه تغییر در کیفیت مطالب، درآمد آن‌ها را نیز دچار نوسان خواهد کرد؛ این مسئله سبب می‌شود تا حساسیت بیشتری در انتشار مطالب داشته باشند. اما سلبریتی‌ها دغدغه‌ی درآمد ندارند و به همین خاطر چندان به ارتقای صفحه‌ی خود اهمیت نمی‌دهند. مجموع این موارد دست به دست هم می‌دهد تا قدرت اعتمادسازی میکرو اینفلوئنسرها را نسبت به قدرت اعتمادسازی سلبریتی‌ها افزایش دهد.

میکرو ایفلوئنسر

تبلیغات از طریق میکرو اینفلوئنسرها ارزان‌تر است یا سلبریتی‌ها؟

هزینه‌ی تبلیغات یکی از دغدغه‌های صاحبان کسب و کارهاست و معمولاً یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب روش تبلیغاتی آن‌هاست. تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها هزینه‌ی بیشتری را برای کسب و کارها به بار می‌آورد و دلیل آن هم روشن است؛ اعتبار عمومی سلبریتی‌ها بیشتر از میکرو اینفلوئنسرهاست و همین مسئله به خودی خود باعث می‌شود که تمام رفتارهای آن‌ها زیر ذره بین رسانه‌ها قرار گیرد؛ پست‌های اینستاگرامی سلبریتی‌ها هر روز در شبکه‌های اجتماعی زیادی دست به دست شده و در تمام سایت‌های خبری منتشر می‌شود. به همین خاطر در طول مدت کوتاهی میلیون‌ها نفر می‌توانند از آن با خبر شوند. همین ظرفیت بالای رسانه‌ای بودن سلبریتی‌ها به طور طبیعی باعث می‌شود که هزینه‌ی تبلیغات بیشتری را دریافت کنند؛ اما پست‌های اینستاگرامی که نفوذگران میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند، بدلیل تخصصی بودن جذابیت خاصی برای رسانه‌ها نداشته و از تعداد بازدید کمتری برخوردار است. به علاوه تقاضا برای تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها بیشتر از تقاضا برای تبلیغات از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ است و این مسئله ایجاب می‌کند که بر اساس نظام عرضه و تقاضا هزینه‌ی تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها بیشتر باشد. البته گران‌تر بودن تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها لزوماً دلیلی بر مؤثرتر بودن آن نیست و این نکته‌ای است که بسیاری از کسب و کارها را به اشتباه می‌اندازد.

تبلیغات از طریق میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بازدهی بیشتری دارد یا سلبریتی‌ها؟

مسئله‌ی هدفمندی در تبلیغات یک مسئله‌ی اساسی است و جامعه‌ی هدف میکرو اینفلوئنسرها از این ویژگی بیشتر برخوردار است. جامعه‌ی مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها یک جامعه‌ی تخصصی محسوب می‌شود که در اصطلاح تشنه دانستن درباره‌ی یک موضوع خاص هستند. اصلی‌ترین دلیل حضور دنبال‌کنندگان در صفحه‌های فعال اینفلوئنسر مارکتینگ نه به خاطر شخص که به خاطر موضوع است. به همین دلیل تقریباً می‌توان مطمئن بود که اگر در یک موضوع مرتبط با صفحه‌ی یک پست تبلیغاتی منتشر شود، به اندازه‌ی کافی دیده خواهد شد. اما حضور افراد در صفحه‌ی سلبریتی‌ها بیشتر به خاطر خود شخص سلبریتی است؛ این دسته از دنبال‌کنندگان علاقه‌ای به پست‌های تبلیغاتی و غیر مرتبط ندارند و در بیشتر موارد آن‌ها را حتی برای یکبار هم نمی‌بینند. این مسئله باعث می‌شود که در حالت عادی تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها نسبت به تبلیغات از طریق میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بازدهی کمتری داشته باشد.

 

آیا گران‌تر بودن تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها به معنای بهتر بودن این روش است؟

تصور عموم افراد آن است که هر چیزی گران‌تر باشد، حتماً از کیفیت بیشتری برخوردار است. اگرچه این تصور در بیشتر موارد تا حدی درست است، اما درباره‌ی تبلیغات موضوع فرق دارد؛ زیرا تبلیغات یک مقوله‌ی ثابت برای تمام کسب و کارها نیست و سطوح مختلفی دارد. این سطوح مختلف که برحسب موضوع و برحسب مخاطب با هم تفاوت دارند و این نکته باید مورد توجه کسب و کارها قرار گیرد. برای مثال اگر بخواهید بر اعتبار کلی برند کسب و کار خود بیفزایید و افراد بیشتری را با آن آشنا کنید، تبلیغات از طریق سلبریتی‌ها برای شما مفیدتر خواهد بود؛ زیرا افراد بیشتری از وجود کسب و کار شما مطلع می‌شوند. در صورتی که هدف شما از تبلیغات اینستاگرامی افزایش میزان فروش محصولات باشد، بهتر است از میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید و این کار را به نفوذگران با ارزش بسپارید. بنابراین به طور کلی نمی‌توان گفت کدام روش به طور مطلق بر دیگری برتری دارد؛ بلکه این موضوع برحسب نوع کسب و کار و اهداف شما از تبلیغات متفاوت خواهد بود.

 

یک دیدگاه

  1. عالی بود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *