بازاریابی دهان به دهان و ارتباط آن با اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی دهان به دهان و ارتباط آن با اینفلوئنسر مارکتینگ

در مقاله‌های قبلی درباره اینفلوئنسر مارکتنیگ صحبت کردیم و اکنون به اهمیت استفاده از آن آگاه شده‌اید. حال که به اهمیت این موضوع پی برده‎اید، بهتر است گریزی به بازاریابی دهان به دهان که ریشه اینفلوئنسر مارکتینگ است بزنیم، تا از میزان تاثیر بازاریابی دهان به دهان و ارتباط آن با اینفلوئنسر مارکتینگ در سودآوری و بازگشت سرمایه‌تان مطلع شوید. پس با چنکا همراه باشید.

از خاله زنک بازی‌ها و دورهمی‌های محله‌ای تا بازاریابی دهان به دهان

بگذارید قبل از هر چیز، یک مثال و خاطره‎ای از گذشته‌های نه چندان دور که اکثر آن را تجربه کرده‌اید بگوییم.

اگر به خاطر داشته باشید، در گذشته زمانی که تکنولوژی به این صورت پیشرفت نکرده بود، در هر محله‌ای تعدادی از ساکنان محله، زمانی از روز را کنار هم جمع می‌شدند و درباره اتفاق‌های آن محله باهم صحبت می‌کردند. در این گفت‎وگوهای محلی از آمدن همسایه جدید گرفته تا محصول جدید فلان بقالی صحبت می‌شد و از میان آن‌ها، شایعه‌هایی به وجود می‌آمد و بعد در آن محل پر و بال می‌گرفت. حتی گاهی برخی از این شایعه‌ها به واقعیت نیز تبدیل می‌شد. این گفت‌وگوها در واقع صحبت‌های درگوشی بودند، که به سرعت در محله پخش می‌شدند و افراد محله را تحت تاثیر خود قرار می‌دادند. بازاریابی دهان به دهان هم دقیقا مثل صحبت‌های درگوشی میان هم محلی‌های یک محله است.

بازاریابی دهان به دهان با اینکه هزینه زیادی ندارد، اما یکی از موثرترین انواع بازاریابی است. توصیه استفاده از محصول، برند و کسب و کار از سوی خانواده، دوست، آشنا و افراد مورد اعتماد، موثرترین راه برای جذب مشتری و فروش محصول و خدمات است.

مشتری‌ها را از انتخاب‌شان مطمئن کنید

مشتری‌ها دوست دارند از اینکه انتخاب درستی دارند، مطمئن شوند و شنیدن تعریف‌ها و توصیه‌های مردم از برند، محصول، کسب و کار شما، اعتمادشان را نسبت به خریدشان بیشتر می‌کند. با این تعریف‌ها این اطمینان به آن‌ها داده می‌شود که خرید اشتباهی نخواهند داشت.

کسب و کارهای کوچک بازاریابی دهان به دهان را تقریبا تبلیغات مجانی می‌دانند. در صورتی که این نوع بازاریابی قدرت فوق العاده‌ای در جذب مشتری دارد و شرکت‌های بزرگ، هزینه‌های زیادی را برای این نوع تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی می‌دهند. کمپانی‌ها از این طریق می‌توانند رضایت مشتریان از خریدشان را به مردم القا کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ هم نقش بازاریابی دهان به دهان را در شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌کنند. در شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، اینفلوئنسرها مخاطبان و دنبال‌کنندگان زیادی دارند و این دنبال‌کنندگان به این اینفلوئنسرها و حرف‌های‌شان اعتماد دارند.


درباره اینفلوئنسرها و تاثیر آن‌ها می‌توانید مقاله «کسب درآمد از اینستاگرام با اینفلوئنسر مارکتینگ» را بخوانید.


انواع اثرات پیام‌های بازاریابی دهان به دهان

یکی از مهم‌ترین و موثرترین راه‌ها و ابزارهای بازاریابی، نقل دهان به دهان است. بازاریابی دهان به دهان با ابزارهای مختلفی مثل اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، پیام‌های متنی و … قابل انجام است. این بازاریابی به قدری قدرتمند است که برندها و صاحبان کسب و کار در استراتژی بازاریابی‌شان حتما آن را باید در نظر بگیرند.

تاثیر پیام بازاریابی دهان به دهان می‌تواند به سه صورت خنثی، مثبت و منفی باشد:

پیام خنثی: ضعیف‌ترین نقل است و تاثیر زیادی ندارد. مثال: «می‌دونستی سر خیابون یه بوتیک باز شده؟»

پیام مثبت: این پیام معمولا ناشی از تجربه خوب در استفاده از یک محصول توسط مشتریان راضی است. مثال: «می‌دونستی سر خیابون یه بوتیک باز شده؟ لباس‌هاش بی‌نظیره!»

پیام منفی: این نوع پیام‌ها از سوی مشتریان ناراضی و بدگوها منتشر می‌شود. مثال: «یه وقت از بوتیکی که سر خیابون باز شده خرید نکنیا. جنس لباساش افتضاحه. یه بار پوشیدم پاره شد!»

نکته: کنترل و ارزیابی نقل دهان به دهان سخت و دشوار است اما باید بدانید که به سرعت پخش می‌شود و تاثیر زیادی روی تصمیم خریدار دارد.

با اینفلوئنسرها اعتماد مشتریان را بیشتر کنید

یکی از عامل‌های مهم در تاثیر نقل دهان به دهان، افرادی است که آن ها را بیان می‌کنند. هرچقدر این افراد میان مخاطبان‌شان مورد اعتمادتر، محبوب و دارای شهرت باشند، نقل قول‌ها و حرف‌های‌شان بازخورد و تاثیر بیشتری دارند.

در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسرها، میکرو اینفلوئنسرها و نانو اینفلوئنسرها تاثیر زیادی روی مخاطبان‌شان دارند. کافی است برای مطرح کردن برند، کسب و کار و محصول خود جامعه هدف‌تان را بشناسید و براساس جامعه هدفتان اینفلوئنسرهای مورد نظرتان را پیدا کنید. از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید بازاریابی دهان به دهان را در شبکه‌های اجتماعی شروع کنید.

همانطور که گفته شد در اینفلوئنسر مارکتینگ باید به این نکته توجه کنید، پیام مثبتی که از نقل دهان به دهان ایجاد می‌شود به صورت مستقیم و اشاره‌ای نیست و از بیان تجربه مشتری راضی به وجود می‌آید. در واقع این پیام به صورت غیرمستقیم و زیرکانه از طریق اینفلوئنسرها به مخاطبان داده می‌شود و  به گونه‌ای مخاطبان را به سمت برند هدایت می‌کنند.

اینستاگرام یکی از بهترین شبکه‎های اجتماعی در ایران است که بستر مناسبی را برای اینفلوئنسر مارکتینگ فراهم کرده است که با شناخت آن می‌توانید کسب درآمد از اینستاگرام را تجربه کنید. چنکا پلتفرمی است که در زمینه ارتباط بین برندها و اینفلوئنسرها فعالیت می‌کند و در ایجاد ارتباطی عمیق و با اعتماد بین برندها و اینفلوئنسرها موفق بوده است. اکنون بهتر است درباره اینکه چگونه اینفلوئنسر شوید و به کسب درآمد از اینستاگرام برسید بیشتر بدانید.

2 دیدگاه

  1. بسیار راهنمایی های مفیدی برای شرکت ما بود.
    تشکر

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *