آبان‌ماه و ایده‌های بازاریابی

آبان‌ماه و ایده‌های بازاریابی

هر ماه در خود مناسبت‌هایی را جا داده است، که شاید بتوان از آن ها برای ایده‌های بازاریابی استفاده کرد. در انتهای مهرماه هستیم و قبل از شروع آبان دومین ماه پاییز، نگاهی به مناسبت‌های این ماه می‌اندازیم که هر کدام مناسب کسب و کاری برای اجرای ایده‌ها و کمپین‌های بازاریابی هستند.

۶ آبان‌ماه- روز جهانی انیمیشن

در این روز می‌توانید انیمیشنی را با موضوعی خاص طراحی کرده و بسازید و در سراسر رسانه های اجتماعی منتشر کنید. به طور مثال یکی از انیمیشن‌سازهای معروفی که در اینستاگرام طرفدارهای زیادی جذب کرده، سوریلند است که برای برندهای مختلف انیمیشن‌های خاص با موضوع‌های جالب می‌سازد. می‌توانید موضوعی را انتخاب کرده و انیمیشنی بسازید و در این روز آن را منتشر کنید. برای انتشار انیمیشن می‌توانید از اینفلوئنسرها نیز استفاده کنید.

۱۲ آبان‌ماه- روز جهانی ساندویچ

این روز دیگه مخصوص فست‌فودها است. این را می‌دانیم که فست‌فود مورد علاقه بیشتر مردم می‌باشد و تقریبا در مقابل فست‌فودها وسوسه می‌شویم. خُب این روز یکی از روزهایی است که می‎توانید با طراحی کمپین‌هایی مثل تخفیف چند درصدی گرفته تا مسابقه عکاسی و خیلی ایده‌های دیگر، رستوران یا هر کسب و کاری که مرتبط با شکم و فست‌فود هست را معرفی کنید. شکموها همیشه منتظر این تبلیغات وسوسه‌انگیز هستند تا به سمت شما خیز بردارند. این فرصت را از دست ندهید.

۱۳ آبان‌ماه- روز دانش‌آموز

این روز مناسب هر کسب و کار مرتبط با دانش‌آموزان است. از دانش‌آموزان دبستانی گرفته تا دبیرستانی. اپلیکیشن‌های آموزشی، سرگرمی، ورزشی و هر کسب و کار دیگری که با دانش‌آموزان سر و کار دارند، می‌توانند از این روز برای اجرای کمپین‌های خود استفاده کنند. دانش‌آموزان را در کمپین‌های خود مشارکت دهید و سعی کنید نقش اصلی کمپین‌های‌تان را دانش‌آموزان اجرا کنند. حتی می‌توانید در این مسیر والدین را هم درگیر محصولات خود کنید. این روزها دانش‌آموزان علاقه‌مندی‌های متفاوت‌تری نسبت به گذشته دارند، شما می‌توانید این علاقه‌مندی‌ها را شناسایی کرده و براساس کسب و کار خود، هدف مناسب را انتخاب کنید و بعد سراغ طراحی کمپین، انتخاب روش بازاریابی و دیگر مراحل بروید. یکی از کمپین‌هایی که الان درباره دانش‌آموزان در حال اجراست کمپین دنت است که می‌توانید با جست‌وجوی هشتگ #زنگ_دنت_پاپ در اینستاگرام آن را پیدا کنید.

۱۸ آبان‌ماه- روز ملی کیفیت

کیفیت، یک ویژگی و شعار اصلی برای هر برند، محصول و خدمات است. شما می‌توانید در این روز روی این ویژگی برند، محصول و خدمات خود مانور دهید. کمپین‌هایی در ارتباط با کیفیت بسازید و آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید. در کمپین‌های خود سعی کنید تا اینفلوئنسرها درباره کیفیت کالای شما صحبت کنند، به این صورت با بازاریابی ویروسی برند، محصول و خدمات شما در رسانه‌های اجتماعی شناخته می‌شود. زمانی که کیفیت خدمات شما موضوع صحبت مردم شود، آگاهی از برند شما بیشتر و بیشتر می‌شود، در نتیجه شما شناخته‌تر خواهید شد و مخاطبان بیشتری شما را می‌شناسند، سپس بعد از انتخاب برند، محصول و خدمات شما به مشتری ثابت و وفادار تبدیل می‌شوند.

۲۳ آبان‌ماه- روز جهانی دیابت

این روز مناسب کسب و کارهای مرتبط با پزشکی و سلامت است. در کمپین‌هایی که طراحی می‌کنید می‌توانید درباره این بیماری، رشد آن در سال‌های اخیر، مراقبت‌ها و توصیه‌های مربوط به دیابت و غیره بپردازید. بهتر است کمپین‌هایی مربوط به مسئولیت اجتماعی طراحی کرده و اجرا کنید. در نتیجه برند، محصول و خدمات شما حامی این مسئولیت اجتماعی می‌شود و در کنار آن کسب و کارتان نیز معرفی و مخاطبان از آن آگاه می‌شوند. برای این کار حتی می‌توانید از هشتگ‌های جالب نیز استفاده کنید.

۲۴ آبان‌ماه- روز کتاب و کتاب‌خوانی

موضوع کتاب و کتاب‎خوانی برای فرهنگسازی یک مساله عام و مشکل کشور ما ایران است. شما می‌توانید برای ترویج خرید کتاب و کتاب‌خوانی شروع به راه‌اندازی کمپین بازاریابی در این باره کنید. کمپین‌های بازاریابی خود را در محور فرهنگ‌سازی کتاب و کتاب‌خوانی بسازید. در این مسیر هم فرهنگ خرید کتاب و کتاب‌خوانی را گسترش داده‌اید و هم برند، محصلول و خدمات خود را معرفی کرده‌اید. در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. با اینکه موضوع کتاب، موضوعی فرهنگی است اما می‌تواند به عنوان دغدغه برندتان مطرح شود و در کنار تبلیغات خود، برای برطرف شدن دغدغه‌ فرهنگی نیز تلاش کرده‌اید. یکی از کمپین‌هایی که همین چند مدت پیش درباره این کتاب برگزار شد، کمپین دیجی کالا به اسم هایکو_کتاب بود.

۲۹ آبان‌ماه- روز جهانی کودک

خیلی جالب هست که بگوییم، اکنون در کشورمان کودکان بسیاری در فضای مجازی فعالیت می‌کنند. تعجب نکنید! این روزها والدین بسیاری عکس‌های کودکان خود را منتشر کرده و درباره نوع تربیت، لباس‌ها، بازی‌ها و خیلی چیزهای مربوط به کودکان‌شان صحبت می‌کنند. صفحه این کودکان که توسط والدین آن‌ها اداره می‌شود به فالوورهای زیادی می‌رسند و در نتیجه این کودکان اینفلوئنسر می‌شوند. هر کسب و کاری که مربوط به کودکان باشد از فروش لباس کودک گرفته تا وسایل بازی و اپلیکیشن‌های مربوط به کودکان می‌توانند از این اینفلوئنسرهای کم سن و سال استفاده کرده و کمپین‌های خود را راه‌اندازی کنند. همچنین خیلی از برندها با اینکه کسب و کارشان مربوط به کودکان نیز باز هم از وجود بچه‌ها در کمپین‌های خود استفاده کرده‌اند. جالب است برند چای احمد که با کودکان مرتبط نیست اکنون در حال برگزاری کمپینی در ارتباط با کودکان است که در آن مسابقه ای با موضوع رنگ‌آمیزی برای بچه ها ترتیب داده است.

۳۰ آبان‌ماه- روز جهانی سلام

این روز هم برای اجرای کمپین‌های مسئولیت اجتماعی مناسبت است. به عنوان مثال می‌توانید ویدیوهایی با این موضوع بسازید و آن‌ها را منتشر کنید و حتی از اینفلوئنسرها بخواهید این ویدیوها را طراحی کرده و منتشر کنند. یا می‌توانید مسابقه‌ای در این‌باره طراحی کرده و در این روز به برندگان هدیه‌ای دهید. به طور مثال از مخاطبان‌تان بخواهید عکس یا ویدیویی درباره سلام بسازند و هشتگ خاص شما را در پست‌های‌شان قرار دهند. با این کار و آن هشتگ میان مخاطبان شناخته خواهید شد. این تنها یک مثال برای این موضوع و این روز است. درباره کمپین‌های مسئولیت اجتماعی ایده‌های زیادی وجود دارد که شما براساس هدف‌تان باید ایده را پیدا کرده و کمپین‌های بازاریابی خود را تولید و اجرا کنید.

در آبان‌ماه مناسبت های دیگری هم وجود دارد، که ما تنها به هشت مورد آن اشاره کردیم. شما می‌توانید با بررسی روزهای جهانی این ماه، موضوع مناسب خود را پیدا کرده و کمپین‌های خود را در رابطه با آن روز طراحی کرده و راه‌اندازی کنید. فقط این را در نظر داشته باشید برای اجرای کمپین‌های خود روش مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال اینستاگرام با توجه به محبوبیتش در ایران بستر مناسبی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است. تبلیغات اینستاگرام یکی از روش‌های بازاریابی موثر در کسب و کارها است که خیلی از کمپانی‌های بزرگ بودجه‌ای را برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته‌اند. در این مقاله به اینفلوئنسرها اشاره کردیم، اگر درباره این افراد تاثیرگذار و اینفلوئنسر مارکتینگ کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنم مطلب «اینفلوئنسر کیست؟ اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟» را بخوانید.

در انتها لیست مناسبت‌های آبان ماه را گذاشتیم:

  •  ۱ آبان‌ماه: روز آمار و برنامه ریزی
  • ۳ آبان‌ماه: روز جهانی پاستا
  • ۳ آبان‌ماه: روز جهانی هنرمندان
  • ۶ آبان‌ماه: روز جهانی انیمیشن
  • ۷ آبان‌ماه: روز کوروش بزرگ
  • ۷ آبان‌ماه: روز جهانی اینترنت
  • ۸ آبان‌ماه: روز نوجوان
  • ۸ آبان‌ماه: روز جهانی چک لیست
  • ۹ آبان‌ماه: روز جهانی شعبده بازی
  • ۱۰ آبان‌ماه: روز جهانی نویسنده
  • ۱۱ آبان‌ماه: روز جهانی مدیریت پروژه
  • ۱۲ آبان‌ماه: روز جهانی زن خانه دار
  • ۱۲ آبان‌ماه: روز جهانی ساندویچ
  • ۱۳ آبان‌ماه: روز دانش آموز
  • ۱۴ آبان‌ماه: روز فرهنگ عمومی
  • ۱۵ آبان‌ماه: جشن میانه پاییز
  • ۱۸ آبان‌ماه: روز ملی کیفیت
  • ۱۸ آبان‌ماه: روز جهانی آزادی
  • ۲۰ آبان‌ماه: روز جهانی اوریگامی
  • ۲۱ آبان‌ماه: روز جهانی کیفیت
  • ۲۲ آبان‌ماه: روز جهانی خوشبختی
  • ۲۳ آبان‌ماه: روز جهانی دیابت
  • ۲۴ آبان‌ماه: روز کتاب و کتابخوانی
  • ۲۵ آبان‌ماه: روز جهانی دکمه
  • ۲۶ آبان‌ماه: رحلت رسول اکرم؛شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
  • ۲۶ آبان‌ماه: روز جهانی فلسفه
  • ۲۷ آبان‌ماه: روز جهانی GIS (سامانه اطلاعات جغرافیایی)
  • ۲۸ آبان‌ماه: شهادت امام رضا علیه السلام
  • ۲۸ آبان‌ماه: روز جهانی مردان
  • ۲۸ آبان‌ماه: روز جهانی توالت
  • ۲۹ آبان‌ماه: هجرت پیامبر اکرم از مکه به مدینه
  • ۳۰ آبان‌ماه: روز جهانی سلام
  • ۳۰ آبان‌ماه: روز جهانی تلویزیون

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *